home

Konference

Upozornění: Po ukončení práce nezapomeňte zavřít prohlížeč.

autor příspěvek
 
Aschenbrenner Vít, Mgr.
Katedra hudební kultury FPE ZCU Plzeň
 
Regionální inspirace v repertoáru souboru Kolegium pro duchovní hudbu Klatovy. Příspěvek k dramaturgickému profilování tělesa v letech 2005-2010 (.doc)
Komorní smíšený sbor Kolegium pro duchovní hudbu z Klatov se dlouhodobě zaměřuje na provádění regionálních hudebních skladeb, získávaných z místních pramenných hudebních sbírek. Kompozice a následná realizace jednotlivých dramaturgicky ucelených koncertních projektů tvoří v celkovém spektru činnosti tělesa nezanedbatelné místo téměř od počátku jeho existence, klíčovou pozici však získala tato orientace zejména v posledních pěti letech. Popisem vývoje repertoárových a zejména dramaturgických východisek v tomto období se zabývá následující text, jenž je zakončen obecnou teoretickou reflexí daného tématu, vycházející z autorových dlouholeté sbormistrovské zkušenosti.
 
Berkyová Zlatica, MgA
Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra hudební výchovy
 
Esteticko-filozofický pohled na Zimní cestu Franze Schuberta (.doc)
Příspěvek prezentuje esteticko-filosofické kontexty ve vokálně-instrumentálním cyklu Zimní cesta Franze Schuberta.
 
Brozmanová Oľga, Mgr.
Katedra hudobnej výchovy, Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica
 
IKT vo vzdelávaní z hľadiska filozofických a spoločenských zmien (.doc)
Príspevok sa zaoberá problematikou IKT v edukácii z pohľadu filozofických a spoločenských zmien. Vymedzuje možnosti modernizácie hudobnej edukácie z pohľadu školskej reformy a taktiež konkretizuje význam IKT v kontexte moderných teórií výchovy.
 
Černá Libuše , Mgr.
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, katedra hudební výchovy
 
Tréma při uměleckém vystoupení a některé příčiny jejího vzniku (.doc)
Každá naše činnost – náš výkon, který se chystáme prezentovat na veřejnosti, závisí nejen na našich relativně stálých psychických vlastnostech, na schopnostech a dovednostech, ale samozřejmě také na aktuálním psychickém stavu, ve kterém se právě nacházíme. V tomto příspěvku stručně popisuji podstatu negativního faktoru ovlivňujícího veřejné vystoupení – trému a poukazuji na některé příčiny jejího vzniku.
 
Dzurilla Martin, Mgr.
Katedra hudobnej a výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove
 
Audiovizuálna didaktická pomôcka v hudobnej výchove (.doc)
Príspevok sa zaoberá špecifickým didaktickým prostriedkom určeným nielen pre hudobnú edukáciu v primárnej škole, ale ponúka aj širokú škálu využiteľnosti v podmienkach mimoškolských hudobných aktivít. Ďalej ide o poukázanie na využiteľnosť súčasných technológií výchovy a vzdelávania v oblasti hudobnej edukácie s cieľom zvýšiť efektivitu rytmických a speváckych hudobných činností žiakov mladšieho školského veku.
 
Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr., Ph.D.
khk FPE ZČU
 
Západočeské hudební centrum v Plzni – regionální centrum (.doc)
Západočeské hudební centrum vzniklo v roce 1990 jako občanské sdružení, které se zaměřuje na organizování koncertů artificiální hudby. Na koncertech jsou prezentovány zejména skladby soudobých autorů, přičemž je velký prostor věnován hlavně prezentaci hudebních novinek z dílen převážně západočeských skladatelů. Na koncerty jsou zváni renomovaní umělci v oblasti interpretačního umění, zároveň je však poskytnut prostor regionálním i začínajícím umělcům.
 
Frolík Jiří, PaedDr.
Katedra hudební kultury PFE ZČU Plzeň
 
Dvacet pět let Smíšeného pěveckého sboru Cantate a jeho podíl na kulturním životě Rokycanska (.doc)
První zprávy o chrámovém zpěvu v Rokycanech sahají až do roku 1363. Začátky sborového zpěvu přinesl rok 1845 a zejména rok 1848, jenž umožnil vznik mužského pěveckého kvarteta. To se v roce 1862 stalo základem pěveckého sboru Záboj, který aktivně působil v Rokycanech téměř 100 let. Smíšený pěvecký sbor Cantate navázal na sborovou tradici v roce 1985.
 
Hederová Lenka, Mgr.
Katedra hudobnej výchovy, Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica
 
Vyučovanie hudby a hudobnej výchovy na fínskych školách (.doc)
Príspevok sa zaoberá fínskym školským systémom ako jedným z najkvalitnejších nielen v Európe, ale i na celom svete. Reflektuje vyučovanie hudobnej výchovy a hudby na finských školách. Skúma špecifiká vyučovania Hv a taktiež špecifiká škôl vyučujúcich hudbu.
 
Janeková Jana, Mgr. Ing., PhD.
Mgr. Ing. Jana Janeková, PhD. Katedra hudobnej výchovy Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici
 
Pohľad na možnosti estetickej hudobnej komunikácie (.doc)
Príspevok podáva stručný pohľad na rôzne možnosti estetickej hudobnej komunikácie v dimenziách vzťahov “autor/i – interprét/i – percipient/i”, vychádzajúc z historického kontextu vo vzťahu k súčasným alternatívam v praxi využívaných konštelácií pri procese realizácie estetického zážitku pri vnímaní hudby.
 
Jindrová Jana, Doc. PhDr. CSc.
KHK FPE ZCU v Plzni
 
Podíl plzeňské katedry hudby v hudebním životě Plzně a regionu (1946 - 2010) (.doc)
Studie nejprve shrnuje historii katedry hudební výchovy plzeňské pedagogické fakulty se zřetelem k pojednávanému tématu (1948 – 1991). Začátkem dalšího období vznikla Západočeská univerzita, došlo k přejmenování katedry a její personální konsolidaci, byly otevřeny hudební umělecko-pedagogické obory. Stať sumarizuje i konkretizuje významné uplatnění katedry v řadě různých forem hudebního života Plzně a okolí (1992 – 2010). Jsou uvedena jména a stručná profesní charakteristika podílejících se členů katedry.
 
Kisiel Mirosław, doc. PhDr.
University of Silesia in Katowice
 
The place and role of drama in child’s music education (.doc)
The article presents information on the use of drama in music education of the young. The place and role of this activating method in the process of familiarizing children with skills and knowledge of both music theory and practice shall be presented herein.
 
Kılıç Ilgım
Inönü University, Malatya - Turkey
 
MUSIC EDUCATION BACKGROUND OF PROSPECTIVE MUSIC TEACHERS. A study on the Effects of Music Education Background on Students’ Choice of the Profession of Music Teaching (.doc)
This research describes prospective music teachers’ musical background in depth on the basis of three main types of music education; namely, general music education, amateur music education and occupational music education; and makes an attempt at revealing the influence in preferring the profession of “music teaching” by analysing the background. This is a qualitative study. The research obtained findings as to the fact that prospective music teachers evaluated music education that they received in terms of content (that is to say, voice training, instrument education, musical knowledge education). Findings showed that the prospective teachers included in the research group had participated in such activities as listening to lullabies (10.52%), singing songs (34.21), and singing in the school chorus (47.36%), playing the flute (55.26%). It was also found that they had done a course to learn to play a musical instrument in their amateur music education (76.31%), and that their families were influential in their preference of “music teaching” occupation (52.63). Consequently, recommendations were made in the light of the research findings.
 
Konvalinková Jana, MgA
Katedra hudební výchovy, UJEP, PF, Ústí nad Labem, Katedra primárního vzdělávání, TUL, FPHP, Liberec
 
Vývoj hudební kultury starověkého Řecka jako opora pro pochopení hudební výchovy na waldorfských školách vycházejících z vývojových etap člověka podle R. Steinera (.doc)
Waldorfská pedagogika doporučuje učiteli, aby pro období mladšího školního věku používal v hudební výchově i výchově obecně pentatonickou stupnici. Putujme do historie starověkého Řecka a hledejme přes mýtický původ i historický vývoj základy pentatoniky. Otevře se nám tónová symbolika s mnohostí pohledů na tón jako takový.
 
Kosík Jan , Mgr.
Ostravská univerzita v Ostravě
 
Fanoš Mikulecký (František Hřebačka), "Cesta zarúbaná" (.doc)
Článek pojednává o významném skladateli na Podluží, Fanoši Mikuleckém, a jeho nejznámější hře „Cesta zarúbaná.“
 
Košalová Klaudia, PaedDr., PhD.
Katedra hudobnej a výtvarnej výchovy, Pedagogická fakulta, PU Prešov
 
Eliminácia problémového správania detí predškolského veku pomocou techník hudobnej terapie (.doc)
V príspevku poukazujeme na priaznivé pôsobenie využitia techník hudobnej terapie pri odbúravaní negatívneho a nevhodného správania detí v predškolských zariadeniach. Vyzdvihujeme význam hudobného zážitku pre jedinečnú možnosť korigovania problémového správania a pre možnosť rozvoja celistvej osobnosti dieťaťa v predškolskom veku. Kľúčové slová: Problémové správanie. Eliminácia. Deti predškolského veku. Hudobná terapia. Hudobný zážitok.
 
Kozel David, Mgr.
Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra hudební výchovy
 
Orpheus Igora Stravinského jako exemplifikace kompozičního a poetického přístupu k antickému mýtu (.doc)
Skladby neoklasického období Igora Stravinského jsou mnohdy specificky inspirovány řeckou mytologií. Sémantická a hudební analýza baletu Orpheus se pokouší ukázat vytvořenou jednotu mýtu a hudby. Zmíněny jsou také hudební a archetypální symboly.
 
Krejčí Filip, Mgr.
Katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
 
Specifika baletní klavírní korepetice (.doc)
Cílem studie je poskytnout základní informace o vysoce specifickém druhu hry na klavír – o baletní korepetici. Dokument pojednává o zvláštnostech vyplývajících z charakteristiky baletního vyučovacího procesu a poskytuje komplexní popis nejdůležitějších pravidel, které je nutné k dosažení kvalitní a fungující baletní korepetice dodržovat.
 
Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D.
Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty UK v Praze
 
Jubileum skladatele Jiřího Temla (.pdf)
U příležitosti životního jubilea předního českého skladatele Jiřího Temla článek upozorňuje na jeho žánrově mnohostranné dílo, sahající od velkých symfonických partitur až po dvě dětské opery, i specifický vývoj osobitého kompozičního stylu.
 
Kupka Miroslava, Mgr. art. PaedDr.
Filharmonie B. Martinů, Zlín
 
Scénické edukační projekty současnosti (.doc)
Příspěvek seznamuje s konceptem výchovně vzdělávacích programů, v nichž je spojena percepce hudby a pohybu mladého umělce. Popisuje průběh scénicky nedávno uvedených kompozic v zahraničí i v České republice – Rhythm Is It! v Berlíně, Špalíček v Praze a Carmina Burana ve Vídni. Vyhodnocuje vliv spolupráce profesionálů s dětmi a studenty na pódiu, jako i význam pochopení hudebního děje posluchačem – studentem či dítětem, prostřednictvím tance. Klade si otázku účinnosti umělecky podobně koncipovaných výchovně vzdělávacích projektů v blízké budoucnosti.
 
Kupková Janka, PhDr., CSc.
Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, Katedra hudby
 
Médiá - prostriedok vzdelávania a socializácie vysokoškolských študentov (.doc)
Príspevok reflektuje možnosti súčasných masmédií a mapuje ich podiel pri vzdelávaní a socializácii vysokoškolskej mládeže a recepcii hudobnej kultúry touto vekovou kategóriou. Prezentuje a interpretuje výsledky realizovaného dotazníkového zisťovania a zamýšľa sa nad úlohou médií pri formovaní kultúrneho povedomia mladej generácie v budúcnosti.
 
Mazurek Jan, Prof. PhDr. , CSc.
katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě
 
Ostravská hudební výchova dětí, mládeže a dospělých v letech 1918-1938 (.doc)
Příspěvek se zabývá ostravskou hudební výchovou v letech 1918-1938.
spoluautoři: PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.
 
Medňanská Irena, doc. Mgr. art., PhD.
Prešovská univerzita v Prešove Fakulta humanitných a prírodných vied, Katedra hudby, Slovenská republika
 
Hudobná pedagogika v systematike hudobnej vedy (.doc)
Štúdia definuje a charakterizuje hudobnú pedagogiku ako vednú disciplínu, ktorej obsahom je reflexia hudobno-výchovného procesu. Sleduje historický vývoj začlenenia hudobnej pedagogiky do systematiky hudobnej vedy najmä v systematikách nemeckých muzikológov s akcentom na členenie Quida Adlera (1855-1941) a predstaviteľa slovenskej systematiky hudobnej vedy Oskára Elscheka *1931. Diferencuje terminologickú pluralitu pojmov hudobná pedagogika v slovenskom prostredí a opiera sa o vedecké dielo Ladislava Burlasa * 1927, novodobého systematika hudobnej pedagogiky na Slovensku.
 
Medňanský Karol , Doc. Mgr. art., PhD.
Prešovská univerzita v Prešove Fakulta humanitných a prírodných vied Katedra hudby
 
Tvorba Milana Nováka v repertoári umeleckých súborov Prešovskej univerzity (.doc)
Milan Novák patrí k nestorom slovenských skladateľov (*1927). Napriek svojmu veku je skladateľsky stále aktívy. Milan Novák patrí k najvýznamnejším slovenským skladateľom svojej generácie. Svojou tvorbou zasiahol úspešne do všetkých hudobných druhov. Jeho tvorba je početná a u interpretov a publika veľmi obľúbená. Po presídlení z Bratislavy do Popradu nadviazali sme s ním umelecké kontakty, ktoré viedli ku skomponovanou diel obohacujúcich repertoár našich súborov - ženského zboru Iuventus Paedagogica, zmiešaného zboru Nostro Canto a komorného orchestra Camerata academica a jeho ďalších pridružených komorných súborov. Milan Novák bral v nich do úvahy obsadenie a technické možnosti zainteresovaných súborov.
 
Najsrová Anna, Mgr.
Katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita
 
Osobnost Jana Pešata (.doc)
Příspěvek přibližuje osobnost významného hudebního pedagoga a umělce ostravského regionu Jana Pešata. Snaží se o stručný nástin života, pedagogické a umělecké činnosti.
 
Nečesaná Mária , Mgr.art
Katedra HV PF UMB Banská Bystrica
 
Joseph Haydn - život a dielo v premenách spoločnosti (.doc)
Haydnove miesto v trojici Haydn – Mozart – Beethoven je nespochybniteľné, i keď by sa mohlo zdať, že je najmenším z velikánov. Zdá sa že Haydn je už dve storočia prijímaný bez veľkých výkyvov so stále miernym záujmom, že sa o ňom nemožno dozvedieť nič nové. Napriek tomu sa už viac ako polstoročie pomaly premieňa jasne kontúrovaný otcovský obraz Haydna. Nové poznatky a snahy o zmenu poňatia skladateľovej osobnosti a tvorby sú nemalým problémom pre každého, kto sa snaží podať zmysluplný skladateľov profil.
 
Novotná Dana, PhDr., Ph.D.
KVU PF UJEP Ústí nad Labem
 
Využití multimediální učebnice „Bicí nástroje“ (.doc)
V příspěvku jsou uvedeny možnosti využití multimediální učebnice Bicí nástroje. Ta pojednává nejen o historii bicích nástrojů, ale I jejich rozdělení a uplatnění v orchestrech různých žánrů. Jsou zde podrobně popsány také nástroje Orffova instrumentáře a jejich využití v praxi (pedagogické, muzikoterapeutické). Multimediální učebnice vznikla jako výstup grantu FRVŠ a je umístěna na webových stránkách KVU PF UJEP Ústí nad Labem.
 
Novotná Jindra, Mgr.
Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové
 
Postoje budoucích učitelů hudební výchovy ke sborovému zpěvu a sbormistrovství (.doc)
Dotazníkovým šetřením byly zjišťovány postoje studentů učitelství hudební výchovy k významné složce jejich budoucího povolání – sbormistrovství. Dále byly zkoumány jejich názory na význam sborového zpěvu pro hudební ontogenezi dětí.
 
Nowak Jan, Mgr.
Katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě
 
Překážky estetického vnímání hudby u studentů a žáků všeobecně vzdělávacích škol a možnosti jejich překonávání pomocí základních konceptů hudební sémiotiky (.pdf)
Příspěvek se zabývá problémy, se kterými se učitel hudební výchovy setkává při snaze o přibližování artificiální hudby studentům, a nabízí možnosti, které mohou vést k jejich řešení.
 
Obešlová Miluše , PhDr., Ph. D.
Univerzita Hradec Králové
 
Anatomické a fyziologické předpoklady nácviku správné dechové techniky (.docx)
Příspěvek se věnuje základním poznatkům z anatomie a fyziologie dechového ústrojí jako základního předpokladu pro nácvik správné dechové techniky. Ta je nezbytná pro fyziologicky správné používání mluvního a zpěvního hlasu.
 
Obešlová Miluše , PhDr., Ph. D.
Univerzita Hradec Králové
 
Postavení hlasové výchovy ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů (.docx)
Příspěvek se zabývá významem hlasové výchovy pro výkon učitelského povolání a postavením tohoto vyučovacího předmětu ve studijních programech a oborech na pedagogických fakultách v České republice.
 
Peřinová Ludmila , PhDr., Ph.D.
Konzervatoř České Budějovice, ZUŠ O. Nedbala Tábor, o.s. Hadasa Tábor
 
K osudům židovských hudebníků z českých zemí 19. a první poloviny 20. století (.doc)
Příspěvek pojednává o uměleckých osudech českých hudebníků židovského původu. Zmiňuje jednak významné osobnosti hudebního života terezínského ghetta (V. Ullmann, P. Haas, H. Krasa, K. Ančerl, K. Berman aj.) a další umělce, jejichž život tragicky skončil v období holocaustu (E. Schulhoff aj.), ale i méně známé skladatele a interprety 19. století a první třetiny 20. století (z nichž mnozí zaznamenali rozmach kariéry v zahraničí). V závěru se dotýká reflexe "Terezínského rekviem" současné skladatelky Sylvie Bodorové.
 
Radimcová Veronika, Mgr.
katedra hudební výchovy Pedagogické fakultry Ostravské univerzity v Ostravě
 
Estetika populární hudby (.doc)
Příspěvek prezentuje populární hudbu v jejich estetických pozitivech i negativech a argumentuje, které produkty lze považovat za esteticky hodnotné.
 
Saláková Magdalena , PhDr.
Katedra hudební výchovy, PedF UK
 
Jan Novák – skladatel s duší antického básníka (.doc)
Hudební skladatel Jan Novák (1921-1984) je jedním z mála autorů druhé poloviny 20. století, kteří za svůj hlavní inspirační zdroj pro vokální skladby zvolili latinský jazyk. Novákovo nadšení pro antický svět a humanistickou vzdělanost se odrazilo na velikém počtu děl: zhudebňoval jak texty antické a středověké, tak i texty moderní, z velké části vlastní. Kromě představení Novákovy osobnosti poskytuje příspěvek také bližší náhled do atmosféry hudebního a společenského života 60. let 20. století v Brně. Novák zde spoluzaložil tzv. Tvůrčí skupinu A, jejíž členové díky Novákově inspiraci rovněž hojně komponovali na latinské texty.
 
Secká Jana, Mgr.
Katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze
 
Hudební představivost jako klíč k hudebnímu vyjadřování dítěte. (.doc)
Příspěvek pojednává o možnostech rozvoje hudební představivosti předškolního dítěte. Kvalita hudební představivosti ovlivňuje přesvědčivost hudebního vyjadřování. Příspěvek obsahuje metodickou řadu cvičení a úkolů vhodných pro tuto věkovou skupinu.
 
Sedláková Alena , Mgr, PhD.
PU Prešov, Pedagogická fakulta, Katedra hudobnej a výtvarnej výchovy
 
Hudba vo výtvarnom umení a transcendentné hodnoty ako prostriedky edukácie detí v primárnom vzdelávaní (.doc)
Příspěvek předkládá problematiku kompozičního vnímání hudební symboliky a hudebních nástrojů ve výtvarném umění (vymezujeme období XX. století po současnost). Prolínají uvádíme tak vybraná díla malířů s motivy hudby jako určitými prostředky pro pochopení i transcendence a jejích hodnot společně s hudebním a výtvarným vzděláváním dětí v primárním prostředí základních škol.
 
Schwarz Jindřich, Mgr., DiS.
Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
 
„Film bez hudebního doprovodu je asi jako strom bez větví.“ – filmový soundtrack jako fenomén postmoderny (.doc)
Příspěvek analyzuje příčiny popularity filmového soundtracku jako fenoménu a produktu postmoderny a navrhuje možnosti zařazení této problematiky do obsahu vysokoškolského kurikula.
spoluautoři: Ševčíková Veronika, Doc. PhDr., Ph.D
 
Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.
Katedra hudební kultury FPE ZČU
 
K hlasové výchově budoucích učitelů základních škol (.doc)
Příspěvek se zabývá problémem hlasové výchovy v přípravě učitelů na pedagogické fakultě. Autorka nabízí některé zkušenosti z vlastní výukové praxe. Doporučuje využívat prvky her se zpěvem a tělesného pohybu, které pomáhají zvýšit efektivitu hlasového výcviku. Poté mohou studenti využívat tyto metodické postupy při vyučování na základní škole.
 
Strenáčiková Mária, Doc. Mgr. Art
Akadémia umení v Banskej Bystrici
 
Kompozičná tvorba Anny Didiovej (.doc)
Anna Didiová (1990) patrí k najmladšej generácii slovenských skladateľov. V súčasnosti je študentkou kompozície na fakulte múzických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici a zároveň študuje hru na klavíri na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici. S úspechom sa zúčastnila na interpretačných a skladateľských súťažiach doma i v zahraničí. Z jej dielne už vyšli vokálne, vokálno-inštrumentálne, sólové, komorné aj orchestrálne kompozície.
 
Ševčíková Veronika, Doc. PhDr. Ph.D.
katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
 
Mobilní telefon jako komunikační médium, mobilní telefon jako multimediální přístroj (.doc)
Práce se zabývá fenoménem mobilního telefonu a jeho aplikacemi, určenými především pro stahování, přehrávání a poslech hudby.
spoluautoři: Sylvie Barčíková
 
Vávra Martin, Mgr.
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy
 
Počítač jako hudební nástroj 21. století (.docx)
Příspěvek pojednává o možnostech využití počítače jako hudebního nástroje, dále o virtuálních hudebních nástrojích, softwaru a problematice s tím spojené.
 
Vencel Miroslav, Mgr.
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy
 
Aktuální trendy hudební fyziologie v prevenci a terapii profesionálních onemocnění hudebníků (.doc)
Povolání klasického hudebníka je spojeno se zvýšeným rizikem některých onemocnění. Nejvíc obtíží způsobují bolestivá postižení pohybového aparátu a psychická zátěž v souvislosti se strachem z veřejného koncertování, neurologické, kožní, sluchové a další problémy. Příčinami jsou dlouhodobé asymetrické zatížení, nevhodná ergonomie a životospráva, psychický tlak na bezchybnost výkonu, nedostatek pohybu, kompenzačních cvičení a osvěty. Prevence je lepší než terapie, nejlepších výsledků se dosáhne aktivní účastí klienta v spoluprácí s terapeutem na vytváření pohybových a psychohygienických návyků.
 
Waluga Anna , doktor
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Polska
 
„Hudební dialog” u základů rozvoje zpěvu (.doc)
© KHV PdF OU 2007 - 2024 | technický kontakt