Katedra českého jazyka
a literatury s didaktikou
Pedagogická fakulta
Ostravská univerzita v Ostravě
Mlýnská 5
701 03 Ostrava
Poznámka: Příspěvky jsou ve formátu *.pdf.
Doporučená četba a literární výchova na základní škole Ivana GEJGUŠOVÁ (Ostrava) |
---|
Autorka v příspěvku vymezuje základní funkce doporučené četby a poukazuje na její tradici v českém prostředí. Všímá si dvou mezních podob její realizace v současné výuce. První představuje stav, kdy učitelé zadávají žákům k četbě konkrétní tituly, doporučená četba je cestou k seznámení dětí a mládeže s vybraným okruhem literárních děl výrazné umělecké kvality, má integrační funkci, představuje společně sdílenou kulturní hodnotu. V druhém případě učitelé nechávají výběr titulů plně v kompetenci žáků, posílením jejich samostatnosti chtějí podnítit zájem o mimoškolní četbu, rozvíjení spontánního čtenářství nadřazují potřebě seznámit žáky s pevně daným literárním kánonem. V závěru příspěvku autorka formuluje otázky k diskuzi, jež určuje didaktikům literární výchovy i učitelské obci. |
diskuse | 2 |
Specifické prvky jazykové ekonomie v současné elektronické komunikaci Diana SVOBODOVÁ (Ostrava) |
---|
Příspěvek se zabývá některými typy zkrácených jazykových prostředků (zkratek anglických, českých, zvláštních typů akronym, kontrahovaných forem apod.) užívaných v rámci současné elektronické komunikace (zejm. ICQ, chatu, SMS zpráv) a přístupy k jejich jazykovému hodnocení. |
diskuse | 5 |
Postoje mládeže k současné pravopisné normě Darina HRADILOVÁ (Olomouc) |
---|
Příspěvek se zabývá aktuálním stavem a perspektivami vývoje české pravopisné normy v kontextu vnímání její kodifikované podoby mladými uživateli. Pojednání je založeno na analýze dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na to, jaké mají respondenti z řad studentů povědomí o současné pravopisné normě a jaké mají postoje k její případné inovaci. |
diskuse | 3 |
K problematice výuky čtenářské gramotnosti v rámci předmětu Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ z výzkumného hlediska (SGS 2010) Radana METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Marie ŠVRČKOVÁ (Ostrava) |
---|
Hlavním cílem příspěvku je popsat problematiku rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy ve výuce českého jazyka a literatury řešenou studentským grantem Ostravské univerzity v Ostravě. Výzkumný záměr grantu sleduje především užití učebnic mateřštiny ve výukovém procesu ve vztahu ke zkvalitňování čtenářských kompetencí českých školáků v Moravskoslezském kraji. Přínosem pro průběh výzkumného šetření je jak úzká spolupráce katedry českého jazyka a literatury s didaktikou a katedry pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, tak spolupráce se studenty studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Příspěvek seznamuje s dosavadními dílčími výsledky získanými v jednotlivých fázích výzkumu představovaného grantu. |
diskuse | 4 |
Dnešní spisovná čeština a její vnímání v českém prostředí Jana SVOBODOVÁ (Ostrava) |
---|
Text příspěvku se týká současné spisovné češtiny, představ o ní a vnímání tohoto fenoménu respondenty dotazníkového průzkumu, který byl realizován na území celé České republiky v první polovině roku 2010. Srovnáváme údaje získané od dospělých, mládeže i od odborníků-češtinářů. Potvrzuje se přetrvávající prestiž spisovné češtiny v příslušných komunikačních situacích i prostředích. |
diskuse | 2 |
Kognitívne a komunikačné dispozície žiaka mladšieho školského veku na textovú produkciu Martin KLIMOVIČ (Prešov) |
---|
Príspevok sa zameriava na opis procesu produkcie textu s osobitným dôrazom na kognitívne a komunikačné aspekty hovorenia a písania (etapy produkcie, komunikačný zámer, spôsoby expanzie témy). V druhej časti príspevok charakterizuje textovú produkciu v mladšom školskom veku, naznačené sú aj niektoré znaky detského písaného komunikátu. |
diskuse | 2 |
Řečové vzory pohledem české veřejnosti Ilona ADÁMKOVÁ (Ostrava) |
---|
Příspěvek se tematicky váže k otázce rozvoje mluvních kompetencí, jež jsou důležitým předpokladem schopnosti produkovat kultivované jazykové projevy. Problematika je nazírána z hlediska tzv. řečových vzorů; cílem je jednak poukázat na to, jaká prostředí, jaké profese a které veřejně známé osobnosti jsou českými mluvčími vnímány jako vzory spisovného vyjadřování, jednak naznačit, jaký postoj běžní uživatelé češtiny k řečovým autoritám zaujímají. Autorka se opírá o aktuální výsledky dotazníkového výzkumu provedeného na reprezentativním vzorku širší české veřejnosti. |
diskuse | 2 |
Čeština v roli jazyka nemateřského po r. 1989 - nástin vývoje Marie HÁDKOVÁ (Ústí nad Labem) |
---|
Text je věnován analýze češtiny v roli jazyka nemateřského, a to jak češtiny pro cizince (především metodické stránky výuky cizinců), tak češtiny jako cizího jazyka (lingvodidaktického oboru zabývajícího se prezentací češtiny cizincům). Autorka se zamýšlí nad okolnostmi a průběhem implementace modelů evropské jazykové politiky, nad aktuálním stavem domácí „scény“ češtiny v této roli a nad jejím dalším možným vývojem. |
diskuse | 0 |
Poznámky k práci s žákem v multietnické třídě Eva HÁJKOVÁ (Praha) |
---|
Vzrůstající počet cizinců u nás ovlivňuje i počet žáků s jiným mateřským jazykem v běžných třídách ZŠ. Didaktika českého jazyka jakožto jazyka vyučovacího musí nutně řešit otázku výuky češtiny jako jazyka cizího/druhého. |
diskuse | 1 |
Vývin naratívnych textových štruktúr v detskej reči (výsledky výskumu) Petra HARČARÍKOVÁ (Prešov) |
---|
Príspevok sa zameriava na výsledky výskumu dizertačnej práce. Hlavným cieľom bolo realizovať parciálny výskum vývinu naratívnych textových štruktúr v detskej reči u slovensky hovoriacich detí. V rámci ontogenézy textovej kompetencie detí sme si všímali izotopické vzťahy a tematicko-rematickú štruktúru výpovedí, uplatňovanie jednotlivých atribútov rozprávacieho slohového potupu, tiež výskyt a frekvenciu typov, stupňov a kategórií naratív, posledným skúmaným javom bola kvantita spojok a ďalších konektívnych prostriedkov. |
diskuse | 4 |
Model čtenářské gramotnosti jako norma práce s uměleckým textem v literární výchově na 2. stupni ZŠ Jana HYPLOVÁ (Ostrava) |
---|
Autorka příspěvku se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti a jejím rozvíjením v literární výchově na 2. stupni ZŠ. Nejdříve zaměřuje pozornost k teoretickým vymezením pojmu gramotnost a jeho specifikacím. Poukazuje, jak se s posunem významu obsahu gramotnosti mění cíle vzdělávání a tím i prostředky k jejich naplňování. Text obsahuje stručný přehled výsledků ze zkoumání čtenářské gramotnosti žáků 9. tříd realizovaného v rámci vlastního výzkumu (2009). Na základě zjištěných poznatků autorka vyvozuje teoretická doporučení pro práci s textem, které následně aplikuje na konkrétní ukázce uměleckého textu. |
diskuse | 0 |
Vybrané syntaktické prostředky v mluveném projevu studentů českého jazyka a literatury Kateřina HURTÍKOVÁ (Olomouc) |
---|
Příspěvek se věnuje zkoumání oblasti komunikace a s ní spojené problematiky. Charakterizuje komunikaci jako takovou a popisuje znaky srozumitelného projevu a možné příčiny nedorozumění. Dále se zaměřuje na vybrané syntaktické prostředky mluveného projevu studentů českého jazyka a literatury a popisuje roli učitele (a také budoucích učitelů) jako komunikačního vzoru žáků. |
diskuse | 0 |
Postoje uživatelů k tvarům indikativu prézentu sloves III. třídy Eva JANDOVÁ (Ostrava) |
---|
Příspěvek se zabývá postoji uživatelů češtiny k hovorovým tvarům sloves vzorů kryje a kupuje, které respondenti vyjádřili v dotazníkovém šetření. Jejich názory jsou srovnávány s reálným výskytem tvarů 1. os. sg. a 3. os. pl. ind. préz. aktiva, zjištěným v subkorpusech Českého národního korpusu. Pozornost věnujeme také postavení těchto tvarů ve slovnících a mluvnicích češtiny. |
diskuse | 0 |
Některé možnosti zpracování dotazníku ke „spisovnosti v současné české jazykové situaci“ očima statistika Radek KRPEC (Ostrava) |
---|
V roce 2009 nastartoval projekt GA ČR 405/09/0113 Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci: recepce, realita, perspektiva a vize, který běží do roku 2011. Cílem dotazníků, které byly připraveny ve třech verzích: pro mládež, pro odborníky a pro veřejnost, je zjistit z různých pohledů názory na používání spisovné češtiny v různých oblastech. V tomto článku jsme se zaměřili na některé hlubší analýzy, než jsou základní četnostní tabulky, grafy, srovnání odpovědí vzhledem k demografickým datům apod. Tento článek je psán z pohledu statistika, tedy ne odborníka na češtinu. |
diskuse | 0 |
Hry s českým jazykem Vendula MIKULÍKOVÁ (Olomouc) |
---|
Článek se zaměřuje na využití her ve výuce českého jazyka. Popisuje 3 typy jednoduchých her týkajících se jazykového vyučování, které byly předloženy žákům 5. – 8. ročníku základní školy, a konkrétní reakce žáků na tyto hry. Na základě rozdílů v zapojení žáků do uvedených her a rozdílů v úspěšnosti žáků při těchto hrách pak stanovuje, kdy a v jaké míře je vhodné takové hry do výuky zařazovat. |
diskuse | 2 |
Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vlasta ŘEŘICHOVÁ (Olomouc) |
---|
Příspěvek se věnuje jednomu z aktuálních trendů základního vzdělávání v České republice - integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol - a všímá si možností a předpokladů žáků se zdravotním postižením zařazených do škol hlavního vzdělávacího proudu z hlediska cílů vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Informuje také o dílčím výzkumném šetření, jehož záměrem bylo zjistit postoje budoucích učitelů českého jazyka k inkluzivnímu vzdělávání a jejich připravenost na výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pilotní šetření představuje první fázi dlouhodobého výzkumu, jehož základním cílem je poskytnutí relevantních dat a podnětů pro zkvalitnění profesní přípravy učitelů českého jazyka. |
diskuse | 0 |
Postavení slovní zásoby v současném vzdělávání Radim ŠINK (Ostrava) |
---|
Příspěvek se zabývá postavením slovní zásoby jako nutné podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti v současném vzdělávání. Pozornost je věnována edukačním dokumentům, jak Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání, tak Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání. Součástí příspěvku jsou také výsledky malé průzkumné sondy k porozumění vybraným vyjmenovaným slovům. |
diskuse | 0 |
Americký spisovatel John Steinbeck v českých překladech Martin MALENOVSKÝ (Olomouc) |
---|
V příspěvku se zaměřujeme na vydávání knih amerického spisovatele Johna Steinbecka, nositele Nobelovy ceny za literaturu, v českém prostředí. Českou edici autorova rozsáhlého díla hodnotíme jako celek; zároveň se ale zaměřujeme také na jednotlivá období československých a českých dějin, která měla nemalý vliv na uvádění Steinbeckova díla do českého kontextu. Ve druhé části textu si všímáme zvláštností a zajímavostí, které doprovázely české překlady konkrétních autorových děl. |
diskuse | 0 |
Norma (na) čtenáře Kateřina HOMOLOVÁ (Ostrava) |
---|
Text příspěvku je koncipován jako vhled do problematiky noremnosti v oblasti dětského čtenářství a čtenářství dospívajících. Rovněž v této sféře lidského jednání a uvažování o něm byly a jsou platné určité hodnoty a z nich vycházející normy, které více či méně zjevně vystupovaly na povrch a zhmotňovaly se. Nejčastěji v závislosti na měnícím se pohledu na četbu a její vliv na osobnost dítěte a dospívajícího. Při odhalování „norem (na) čtenáře“ vykrystalizovaných v první polovině 20. století jsme se zaměřili na výzkumné reflexe zájmové četby dětí a dospívajících a na její soudobá hodnocení. |
diskuse | 1 |
Modelovanie textu ako externý prejav mentálnej reprezentácie Zuzana KOVÁČOVÁ (Nitra) |
---|
V procese komunikácie k porozumeniu dochádza vtedy, ak je čitateľ schopný vytvoriť si mentálny model komunikátu. Pod mentálnym modelom si môžeme predstaviť zvnútornený pracovný model situácie, ktorá je popisovaná v texte v takom zmysle, v akom to čitateľ chápe. Dá sa tiež povedať, že čitateľ si vytvára istý druh mentálnej reprezentácie, ktorá obsahuje hlavné prvky textu tým spôsobom, ktorý je ľahko pochopiteľný, alebo aspoň jednoduchší a konkrétnejší, než je text sám osebe. |
diskuse | 1 |
Nemoci současné české výslovnosti Pavlína KULDANOVÁ (Ostrava) |
---|
Příspěvek poukazuje na nízkou úroveň zvukové kultury českého jazyka, a to u běžných i profesionálních mluvčích, představuje nejrozšířenější nedostatky a zamýšlí se nad jejich příčinami a prevencí. Podrobněji dokumentuje problémy dětského věku a prohřešky mluvních profesionálů. |
diskuse | 3 |
© Ostravská univerzita 2008 - 2024
Ostravská univerzita, Dvořákova 7, 701 03 Ostrava