Katedra českého jazyka
a literatury s didaktikou
Pedagogická fakulta
Ostravská univerzita v Ostravě
Mlýnská 5
701 03 Ostrava
přidat příspěvek | zpět na konferenci
Re: Jazz jako podmínka existence |
---|
Děkuji za výborný podnět k dalším úvahám. Většina literárních vědců vyzvedává ve Škvoreckého románu Zbabělci motiv jazzu jako synonymum pro svobodu v souvislosti s Dannyho hraním na tenorsaxofon. Zdá se mi, že tvoje přirovnání i v kontextu srovnání s postavou Švejka sedí, tedy v obou případech jde o vytvoření jakéhosi prostoru, v němž mohou postavy naplno (svobodně a nezávisle na sytému a vnějších okolnostech) fungovat (u Švejka v prostoru řeči, u Dannyho v prostoru hudby). |
Radomil Novák | 22. 10. 2010 (12:26:37) | reagovat |
Jazz jako podmínka existence |
---|
Příspěvek kolegy Nováka mě velmi oslovil. Ukazuje pečlivý a detailní analytický přístup. Také se mi velmi líbí srovnání s Haškovým Švejkem. Tato postava se někdy hodnotí i v souvislosti s pábitelstvím, tj. jako postava existující prostřednictvím své řeči, historek, kdesi uvnitř, proto je ve své podstatě tak nezávislá na konkrétním společenském systému. Napadlo mě, zda je možné uvažovat o Dannyho postavě podobě, jako o postavě existující ve své hudbě a žijící hudbou, tj. opět jaksi svobodně a nezávisle na systému. |
Olga Kubeczková | 17. 10. 2010 (12:26:23) | reagovat |
Nový úhel pohledu |
---|
Zaujala mě fundovaná analýza a následná interpretace Zbabělců, zvlášť pro mě zcela nečekané srovnání vstupních pasáží Škvoreckého románu s Osudy dobrého vojáka Švejka. Vše do sebe logicky zapadá a výsledkem je přesné vymezení Dannyho antihrdinství, postojů mladého člověka na pozadí historických zlomů, jejichž následný dopad si ještě neuvědomuje. |
Ivana Gejgušová | 13. 10. 2010 (12:23:55) | reagovat |
© Ostravská univerzita 2008 - 2024
Ostravská univerzita, Dvořákova 7, 701 03 Ostrava