Katedra pedagogiky a andragogiky
Pedagogická fakulta
Ostravská univerzita v Ostravě
Fráni Šrámka 3
709 00 Ostrava - Mariánské Hory


 

Program konference

17. 3. 2016
09:00-10:30prezence účastníků
vstupní hala PdF OU, Mlýnská 5, Ostrava
10:30-10:45zahájení konference:
zdravice děkana PdF OU v Ostravě, doc. Mgr. Tomáše Jarmary, Ph.D a Ing. Pražáka, Ph.D. (Magistrát města Ostravy) a doc. PhDr. Tomáše Čecha, Ph.D., předsedy ČPdS
Učebna G301
10:45-12:30přednášky v plénu
10:45-11:15Dr.h.c. prof. PhDr. Beata Kosová, CSc., PdF UMB Banská Bystrica: Výzvy súčasného sveta pre premeny školy a edukácie
11:15-11:45PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D., PdF OU, Ostrava: Možnosti využití scaffolding při zkoumání podpory učení žáků, založeném na práci s výukovými materiály
11:45-12:15prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc., PedF UK Praha: Vzdělávání v planetární době

12:15-12:30diskuse
12:30-14:00oběd
14:00-17:00jednání v sekcích
Přestávka na občerstvení 15:30 - 15:45
18:00Společenský večer s hudbou
Menza OU, Reální 5, budova D
18. 3. 2016
9:00-11:30Jednání v sekcích
Přestávka na občerstvení 10:15-10:30
11:15 Zakončení konference
doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D., předseda ČPdS
PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D., předsedkyně ostravské pobočky ČPdS
Učebna G301
12:00První společné setkání sekce ČPdS pro pedagogiku volného času

Čtvrtek:  17. března 2016

Sekce A: Škola, učitel a vzdělávání v perspektivách vývoje

Moderuje: doc. PhDr. Josef Malach, CSc.

Učebna G503 - 5. patro

14:00 - 15:30 hod.

1. doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D., Mgr. Eva Minaříková, Ph.D., Mgr. Miroslav Janík:  Analýza výzkumných poznatků a zahraničních zkušeností jako východisko pro koncipování adaptačního období pro začínají učitele

2.doc. PhDr. Josef Malach, CSc., Mgr. Milan Chmura, Ph.D.: Příprava vysokoškolských učitelů na pedagogickou činnost ve vybraných zemích jako součást systému zajištění kvality

3. Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Mgr. Karolína Pešková, Ph.D., Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.: Vnímání kurikulárních změn učiteli po deseti letech od implementace reformy: tvorba a pilotáž výzkumného nástroje

4. Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.: Mohou školy reagovat na aktuální požadavky?

5. Dr. hab. Barbara Grabowska, dr. Łukasz Kwadrans: Szkolnictwo narodowościowe  w Polsce – rzeczywistość i perspektywy

6. Mgr. Bc. Michal Pařízek: Vybrané aspekty celostního vzdělávání ve světě? Podněty pro vzdělávání a osobnostní růst pedagogů v České republice

15:30 - 15:45  Přestávka na občerstvení, 5. patro

15:45 - 17:00

7. Mgr. Miroslava Jirásková: Prožívání životní naplněnosti a existenciálního zakotvení v kontextu vybraných osobnostních rysů u budoucích učitelů

8. Mgr. Alexandra Tomášová: Předškolní vzdělávání a některé aspekty z praxe

9. doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.:  Experimentální dramatika k možnostem esejů

10.  Mgr. Josef Nota, Ph.D.: Experimentální dramatika: autorské čtení na 1. stupni ZŠ

11.  Mgr. Hana Havlínová: Trendy rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti v běžné základní škole


Sekce B: Perspektiva školní inkluze v měnící se edukační realitě

Moderuje: doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.

Učebna G510 - 5. patro

14:00 - 15:30

1. doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.: Limity inkluze ve vzdělávání žáků s mentálním postižením

2.Mgr. Petr Koubek: Inkluzivní výuka – vztah a znalost

3. Mgr. Marie Najmonová: Inkluzivní didaktika jako součást přípravy studentů učitelství

4. PhDr. Jiřina Novotná: Téma inkluze na úrovni vyššího sekundárního vzdělávání

5. Mgr. Anna Sádovská, PhD.:  Desať minut do inklúzie (alebo viac?)

6. Mgr. Lucie Hájková: Vstup žáků s odlišným mateřským jazykem na základní školy v České republice

15:00 - 15:45  Přestávka na občerstvení, 5. patro

15:45 - 17:00 hod.

7. Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková: Využití konstruktivistických teorií učení v prostředí muzea (jejich přínosy i překážky procesu konstrukce národní identity žáků

8. prof. PhDr. Ladislav Franek, CSc.: Translatológtia a štúdium cudzích jazykov

9. PhDr. Aleš Kaplan, Ph.D.: Pohybová neúspěšnost v životě dítěte

10.  Mgr. Tomasz Gebel:  Rola rodzin zastępczych we wspieraniu współczesnej rodziny


Sekce C: Dítě v současném světě

Moderuje: PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D.

Učebna G313 - 3. patro

14:00 - 15:30 hod.

1. doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc.: Z čeho vyrůstají kořeny plnohodnotného bytí?

2.doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD.: Skúmanie prekonceptov v 6-ročných detí  o morálnych hodnotách v súčasnom svete

3. doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.: Deti na prahu vzdelávania o jazyku a jeho prostriedkoch

4. Mgr. Mariana Cabanová, PhD.: Pregramotné spôsobilosti detí na prahu vzdelávania a ich diagnostikovanie

5. prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D.: Komiks a životní styl – téma pedagogiky volného času a rekreologie

6. Mgr. Vanda Vaníčková: Současný svět ve vzdělávacím oboru Občanský  a společenskovědní základ

15:30 - 15.45 Přestávka na občerstvení, 5. patro

15:30 - 17:00

7. Bc. Veronika Mlčáková: Identita jako paradigma postmoderní edukace ve vztahu k vybraným RVP na SŠ

8. prof. PaedDr. Alena Doušková, PhD.:  Aktuálne otázky riadenia discipliny v triede

9. Mgr. Ivana Ostřanská: Edukační aktivity muzea a jejich role ve školní výuce (na příkladu Muzea regionu Valašsko, p.o.)

10.   Mgr. Bc. Žaneta Káňová, Ph.D. a Mgr. Taťána Gobelová, Ph.D.: Velká témata
pro malé myslitele

11.  Mgr. Daniela Vrabcová, Ph.D.: Mezigenerační vzdělávací mobilita jako ukazatel ve vzdělávání a srovnávací pedagogice


Pátek  18. 3. 2016

Sekce A: Škola, učitel a vzdělávání v perspektivách vývoje

Moderuje:

Učebna G503 - 5. patro

9:00 - 10:15 hod.

1. dr hab. Anna Szafrańska-Gajdzica: Przewodnik, tłumacz, ideolog czy indoktrynator? Nauczyciel w środowisku zróżnicowanym kulturow

2.Mgr. Lucie Kučerová:  Škola v dobovém diskurzu komunistického ideálu

3. PhDr. PaedDr. Martina Kosturková, PhD.: Hodnotenie rozvoja vybraných komponentov kritického myslenia žiakmi  ZŠ v SR

4. Mgr. Jan Petr, Ph.D.: Metodické problémy sběru dat pro účely formativního hodnocení badatelsky orientované výuky přírodovědy

5. Mgr. Lukáš Rokos: Metodické problémy sběru dat pro účely formativního hodnocení badatelsky orientované výuky přírodopisu

10:15 - 10:30 Přestávka na občerstvení , 5. patro

10:30 - 11:15

6. PhDr. Iva Žlábková, Ph.D., Mgr. Markéta Váchová: Pozitiva a negativa využití formativního hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování z pohledu učitelů matematiky na 1. stupni ZŠ

7. Mgr. Miroslava Dluhošová, DiS.: Edukace ve virtuálním světě

8. Mgr. Lenka Vojáčková: Projekty ve školách: Posun od pouhé kolegiality učitelů k rozvoji učení a odbornému růstu


Sekce B: Perspektiva školní inkluze v měnící se edukační realitě

Moderuje: doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Učebna G510 - 5. patro

9:00 - 10:15 hod.

1. doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.: Výzkum školní edukace (ne)připravený žák nebo (ne)připravený učitel?

2.Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.: Revize konceptu multikulturní výchovy jako výzva pro terciární vzdělávání

3. Mgr. Jana Máčalová: Atmosféra přijetí, respektive odmítnutí etnických skupin na českých školách

4. Bc. Michal Prokeš: Multikulturní výchova – rozvoj tolerantní, nebo xenofobní společnosti

5. PhDr. Petr Adamus, Ph.D.:  Kvalita vzdělávání v inkluzívní škole

10:15 - 10:30  Přestávka na občerstvení, 5. patro

10:30 - 11:15

6. Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D.: Role školního hodnocení v rodinách s odlišným sociálním statusem

7. PhDr. Mgr. Ján Knapík, PhD.:  Akceptácia veriaceho študenta v prostredí vysokej školy

8. Mgr. Tomáš Koláček: Diverzifikace ve vzdělávání


Sekce C: Dítě v současném světě

Moderuje: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D.

Učebna G301 – pozor, učebna je jiná než ve čtvrtek 17. 3.

9:00 -10:10 hod.

1. Mgr. Zuzana Svobodová: Zápis dítěte do první třídy, kritéria, spravedlivost a pohled zákonných zástupců

2.Mgr. Simona Šlosárová: Emocionálna inteligencia a jej význam pre študijnú i osobnostnú sféru

3. doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D., Mgr. Denisa Junáková: Zážitkově orientovaný program prevence kouření u dětí mladšího školního věku

4. PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D.: Současný svět jako východisko změn výchovy a vzdělávání žáků a učitelů

5. Dr. Maria Kocór: Dlaczego dzieci nie lubią szkoły, a nauczyciele wypalają się w zawodzie?

10:15 - 10:30  Přestávka na občerstvení, 5. patro

6.   Mgr. Soňa Divilová: Sémantický diferenciál jako jeden z výzkumných nástrojů vhodných pro zjišťování postojů žáků ke stáří a seniorům

7. Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.: Edukace dítěte předškolního věku z prostředí sociální exkluze

8. Mgr. Bc. Martina Rozsypalová: Manipulace žákem aneb chování učitele ve výukové komunikaci

9. Mgr. Lucia Foglová: Životná spokojnosť v kontexte školskej úspešnosti


Sekce D: Edukační média ve vzdělávání

Moderuje: PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.

Učebna G508

9:00 - 11:15

1. Mgr. Iva Červenková, Ph.D.: Analýza scaffoldingových strategií žáků při učení se z textu prostřednictvím eyetrackingu

2. PhDr. Radim Badošek, Ph.D.: Emoční scaffolding

3. doc. Mgr. et Mgr. Alena Seberová, Ph.D.:  Scaffolding jako fenomén pohledem učitelů – tvorba výzkumného nástroje

4. Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.: Možnosti využití fenomenologického přístupu jako metodologie evidence reality – možnosti interpretace zkušeností učitelů a žáků se SCF (scaffoldingem) metodou IPA

5. PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.: Scaffolding jako fenomén pohledem žáků – tvorba výzkumného nástroje

Aktualizace: 11. 03. 2016


© Ostravská univerzita 2008 - 2024
Ostravská univerzita, Dvořákova 7, 701 03 Ostrava

Technický kontakt